Coptic migration figures of EUHRO disputed

Author: Jaco Stoop
Academic Supervisors: Drs. Cornelis Hulsman

\_\)
THE CENTER FOR

INTERCULTURAL

DIALOGUE AND TRANSLATIONS



Published June 28, 2012 by Arab-West Report

The Center for Intercultural Dialogue and Translations
90 Road 14B EI-Maadi, Cairo, Egypt
Telephone: +20 2 23598087
URL: www.arabwestreport.info
E-mail: info@cidtegypt.com



A press release of the Egyptian Union for Human Rights Organizations stated that
they published a report on Coptic migration figures on September 27, 2011 and that it
was sent to the Egyptian Cabinet and the Supreme Council of the Armed Forces
(SCAF). No one has seen this report thus far.

According to the press release, emigration of Copts has substantially increased after
the March referendum on constitutional amendments and the escalation in attacks on
Copts. "If emigration of Christians, who constitute nearly 16% of the Egyptian
population, continues at the present rate, it may reach 250,000 by the end of 2011,"
said Najib Jabra’1l, "and within ten years a third of the Coptic population of Egypt
would be gone."

The claim of Jibra’il is controversial. It was disputed by Watani newspaper editor
Yasuf Sidhum in an interview with Cornelis Hulsman on December 2, 2011. Sidhum
then stated, “Najib Jibra’il is not telling the truth. Many foreign media outlets have
called me about this. |1 wonder—how is it possible that people accept such a text that
does not mention its sources? We at Watani have tried to investigate this.” Sidhum
then explains what they have done and concluded that Najib Jibra’il’s figures are
much too high. Sidhum also does not believe the number of Copts to be 16 percent of
the Egyptian population (approximately 13 million people). He rather believes it to be
closer to 10 percent.?

References to the EUHRQO's press release in English media

On September 27, AINA published the press release of the Egyptian Union for Human
Rights Organizations.® Two days earlier, Egyptian newspaper Al-MisrT al-Yawm gave
prominent attention to the claims on their English website (which was recently
renamed and is now called the Egypt Independent).” The newspaper also quoted
Coptic writer, Kamal Zakher, as doubting Jibra’il’s claims, but gives this much less
attention than the claims themselves. However, Kamal Zakher also stated that concern
over Coptic migration is justifiable. Although Zakher argues that it is impossible that
the 25 January Revolution affected the current figures because migration procedures
take up to a year to complete, no criticism of the Jibra’il’s figures is reported in the
article.

Arab-West Report published the full text of the press release, written by Jibra’il, on
September 29.° Editor-in-Chief, Cornelis Hulsman, told me that he had asked Jibra’il
in October for a copy of the report to which the press release referred, but found it
unavailable. Hulsman then made an appointment with Jibra’il for an interview, but

! Mary Abdelmassih, “100,000 Christians Have Left Egypt Since March: Report,” AINA, September
27, 2011, http://www.aina.org/news/20110926194822.htm.

2 Cornelis Hulsman, “Christian leader: No fear for Islamist landslide in Egypt”, Arab-West Report,
Week 1, Art. 22, January 1, 2012, http://www.arabwestreport.info/year-2012/week-1/22-christian-
leader-no-fear-islamist-landslide-egypt.

* Ibid.

* Emad Khalil, “NGO report: 93,000 Copts left Egypt since March”, Egypt Independent, September 25,
2011, http://www.egyptindependent.com/node/499187.

® Dr. Najib Jabra'il, “EUHRO: Message of warning for military council and Egypt's government”,
Arab-West Report, Week 39, Art. 41, September 29, 2011, http://www.arabwestreport.info/year-
2011/week-39/41-euhro-message-warning-military-council-and-egypts-government.



when he arrived, Jibra’il had left for another event that he apparently found more
important.®

Mike Elkin referred to the report in his November 30, 2011 article in the New York
Times and its international edition, the International Herald Tribune.” Elkin does not
question Jibra’1l’s claims, evidently since this did not fit the objective of his story;
portraying fear among Egyptian Christians for the growing political influence of
Islamists.

That same day, Michael Weiss wrote a blog post for the British newspaper, The
Telegraph, also citing the estimates made by EUHRO.® Weiss refers to a report by the
American foreign policy think-tank, The Henry Jackson Society (of which Weiss is
Communications Director). The report cites the numbers reported by EUHRO, but
also states that, “[w]hile these figures have not been independently confirmed, they
suggest mass emigration may be possible if religious minorities are not adequately
protected in post-Mubarak Egypt.”® Besides these influential news outlets, the report
was also cited on numerous blogs and websites.

Raymond Ibrahim, a regular contributor to Jihad Watch, wrote an article in which he
referred to the EUHRO report, titled, “Egyptian Copts Running for Their Lives,”
which has been published on a number of websites. The Al-Misri al-Yawm/Egypt
Independent article has also been cited or even republished on a few websites.

Some of these websites quote Ibrahim, who has written some articles on Copts in
Egypt and Islamists in general.

Ibrahim’s article originally appeared on Frontpagemag.com, the website of David
Horowitz’s, Freedom Center, a right-wing American organization. The article was
also posted on the pro-Israel blog Israpundit.com. Other blogs that have republished
or referred to Ibrahim’s article are “Jewish Press International” (jewpi.com) and
“Ruthfully yours” (ruthfullyyours.com). All these websites or blogs are without
exception right-wing and some of them are openly anti-Islamist.

What follows is a short overview of the English-language websites and blogs that
reported Jibra’1l’s claims without much (or any, for that matter) rebuttal.

- frontpagemag.com

- jewpi.com

- ruthfullyyours.com

- israpundit.com

- egyptindependent.com
- nytimes.com

® Email of Cornelis Hulsman, February 25, 2012.

" Mike Elkin, “Egypt’s Christians Prepare for New Political Climate,” The New York Times, December
1, 2011, http://www.nytimes.com/2011/12/01/world/middleeast/egyptian-christians-get-
political.html?_r=1.

® Michael Weiss, “Egyptian women: your new government will want you back in the kitchen,” The
Telegraph, December 1, 2011, http://blogs.telegraph.co.uk/news/michaelweiss/100120905/egyptian-
women-your-new-government-will-want-you-back-in-the-kitchen/.

% “The Egyptian Elections: a preliminary political assessment of the post-Mubarak era,” The Henry
Jackson Society, November 2011,
http://www.henryjacksonsociety.org/cms/harriercollectionitems/EgyptFuture2.pdf.



- blogs.telegraph.co.uk
- aina.org
- eurasiareview.org

References to the EUHRQO's press release in Arabic media

A number of Egyptian newspapers have cited the EUHRO report. The privately
owned newspaper Al-Shuriiq al-Jadid, in an article on Coptic migration published on
October 12, 2011 titled, “The Copts... migration is sometimes forced,” quotes the
exact numbers given in the AINA press release.’® However, this article is far more
thorough in its research and criticism of Jibra’il’s claims than the Al-Misri al-Yawm
article. Besides Coptic author Kamal Zakher, Al-Shurig al-Jadid also reports the
statements of at least two other Copts who say they do not believe the migration
figures to be correct.

According to the article, the publishing of the EUHRO report “stirred huge
controversy in Coptic circles”. A Coptic journalist, who is the daughter of a well-
known Egyptian author (she refused to give her name), said that these kind of reports
have been used for a long time to create sedition in Egypt. She accuses Jibra’il of
“playing the Coptic card” by overstating the migration of Copts in order to receive
more attention for this case and the situation of Copts in general. Jibra’il rejects this
accusation and states that his organization is a normal human rights organization that
also focuses on other issues like Egyptian workers in Libya and Saudi Arabia. The
article also quotes “a source close to the church,” who agrees with Jibra’il. He
wonders why Jibra’1l would lie about these migration figures, because “Why would
Copts invoke evil upon their country with lies while they find security and peace there

[in Egypt]?”

A spokesperson for the Coptic Orthodox Church, who also refused to give his name,
commented further on Jibra’il’s figures, rejecting his statements. The spokesperson
said that the Church does not keep track of the migration figures of Copts and cited
the late Pope Shenouda who said, “Egypt is the country that lives in us, not a country
we live in.”

Overall, the article in Al-Shuriig al-Jadid is much more objective and extensive than
Al-Misri al-Yawm’s article. More attention was given to critics of the EUHRO report
and Jibra’1l’s statements and Al-Shuriiq al-Jadid also reports the position of the
Coptic Orthodox Church on this issue, although the title of the article (“The Copts...
migration is sometimes forced”) might suggest otherwise.

Two days after Al-Shuriig al-Jadid published its article, Al-Wafd also quoted the
EUHRO report and the press release in an article on Egypt’s Copts titled, “A season
of migration of Copts to the West”.* This article is quite similar to the Al-Shuriig al-

1% Dina Darwish, “Al-aqbat.. al-hijra gasriyya ahyanan (The Copts...Migration is sometimes forced),”
Al-Shuriiq al-Jadid, October 12, 2011, http://al-Shurtq al-
Jadidnews.com/news/view.aspx?cdate=12102011&id=da27be15-61e6-4b8d-b828-c14bd76369a5.

1 Abd al-Wahab 'Tliwah, “Mawsim hijra al-aqbat ila al-gharb,” Al-Wafd, October 14, 2011,
http://www.alwafd.org/%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-
%D9%88%D8%AA%DI%82%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%B1/13-
%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%B9%20%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%

5



Jadid article, in that it also criticizes Jibra’il and quotes two Copts, one of them a
computer engineer named Mina Tustn, who both disagree with Najib Jibra’il. One
big difference is, however, that the newspaper cites Gamal As‘ad, a Coptic thinker.
He strongly disagrees with Jibra’il and states that, “Copts take advantage of sectarian
strife to travel abroad,” while embassies of countries of the European Union and the
United States encourage Copts to migrate. He even goes further, saying that there is a
Zionist conspiracy to divide the Middle East using sectarianism, as according to
As‘ad has happened in Sudan with the secession of mostly Christian South Sudan
from predominantly Islamic Sudan.

By quoting As‘ad, al-Wafd takes a stronger stand against Jibra’il. At the same time,
he is the only one in the article who opposes As‘ad’s ideas of a Zionist conspiracy.
The way in which these quotes are presented suggests an implicit endorsement of
As‘ad’s statements.

The London-based Arabic online news service Elaph, which is one of the most
widely-read Arabic news outlets founded by Saudi Arabian businessman Othman al-
Omeir,*? also cites the report in an article published on December 9.™* According to
the article, tens of thousands of Copts applied for emigration after the first round of
parliamentary elections in November 2011. The article states that press releases of the
Coptic Orthodox Church point out that thousands of Copts have applied for migration
after Islamists obtained a large percentage of the vote in the elections.**

Although, according to the article, exact numbers of Egyptian Copts living abroad do
not exist, Elaph reports Jibra’il’s claims that more than 100,000 Copts requested
emigration between March, 2011 and September 27, 2011. There is a noteworthy
difference between this article and the aforementioned articles; according to Elaph,
the Copts requested migration, instead of actually migrating to, for example, the
United States.

It is, however, just a minor difference, because the article does not contain much
rebuttal of EUHRO’s claims. Only in the last paragraph, some criticism is voiced by
Rifaat Sayed Ahmed, head of the Jaffa Center for Studies and Research. He says that
Coptic fear for Islamists is exaggerated. He added that he would not rule out the
possibility that the high figures were influenced by the current economic
circumstances in Egypt, more than the political situation. Ahmed did not criticize the
actual numbers as presented by EUHRO. Moreover, the article does not make one

8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A/108630-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%85-
%D9%87%D8%ACY%D8%B1%D8%A9-
%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%82%D8%A8%D8%AT7%D8%B7-%D8%A5%D9%84%D9%8A-
%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B1%D8%AS.

12 patricia Khoder, “Elaph: the Number Online Newspaper in the Arab World,” Arab Press Network,
January 30, 2009, http://www.arabpressnetwork.org/articlesv2.php?id=3002 and Othman Al-Omeir,
“The Murdoch of the Middle East,” Majalla, May 21, 2010,
http://www.majalla.com/eng/2010/05/article5555857.

13 Sabry Hassanayn, “Hijra al-aqbat.. dawafi‘ iqtisadiyya yu‘azzizaha al-khawf min hukm al-islamiyyin
(Copts Migration.. Reinforced by economic motives of fear of Islamist rule),” Elaph, December 9,
2011, http://www.elaph.com/Web/news/2011/12/701273.html.

“ This is very unlikely, because the Church rarely gives out press releases and certainly not on
sensitive subjects — the article may thus confuse press releases of Coptic activist Jibra’il with that of the
Church.



reference to the controversy the report has stirred, while even Al-Misri al-Yawm has
done so.

Finally, the state-owned Egyptian al-Ahram al-Arabi (a weekly publication of the
daily newspaper al-Ahram) published an article by Amin Amr Faroug on December
31, 2011, which criticized the estimates made by EUHRO, on December 28. Its title
leaves no doubt: “Migration of Egyptian Copts. False numbers and baseless fear.”
The article stated that the numbers were false and that the fear is baseless (“arqam
kadhiba wa-makhawif ghayr haqiqiyya”)."®

Hany Labib, an Egyptian writer and managing director of the Center for Intercultural
Dialogue and Translation (CIDT), states that migration figures can be confirmed in
two ways: either through foreign embassies or through the Ministry of Interior.'®
However, neither of these two instances have confirmed the numbers, according to
Labib. He also stated that it is unlikely for so many Copts to have left Egypt in such a
short period after the Revolution, especially due to the costs associated with migration.
Al-Ahram al-Arabi also quotes Kamal Zakher, who repeats his criticism of Jibra’1l’s
claims.

Conclusions

There is a remarkable difference in reporting between the English-language press and
the Arabic-language newspapers. Generally speaking, Arabic or Egyptian newspapers
are more critical of the migration figures as presented by EUHRO, whereas critics of
Jibra’il’s report remain underreported in English language articles like that of the New
York Times and Al-Misri al-Yawm.

It is fair to say that Najib Jibra’1l and EUHRO succeeded in spreading their figures
throughout written English media, as a number of news agencies reported on the issue
and several articles simply adopted their figures without counterclaims, while the
Arabic media’s reporting appears more objective; also giving voice to people critical
of Najib Jibra’1l’s claims.

> Ayman <Amr Fariiq, “Hijra aqbat Misr. Arqam kadhiba wa-makhawif ghayr haqiqiyya (Migration of
Copts in Egypt. False numbers and unreal fears),” Al-Ahram al-Arabi, December 28, 2011,
http://digital.ahram.org.eg/Policy.aspx?Serial=754913.
16 H

Ibid.



